5 sposobów na utrzymanie zdrowej diety podczas urlopu

Author:

Wakacje wiążą się z poznawaniem nowych dań i smaków. Szczególnie jeżeli masz nieograniczony dostęp do jedzenia, a lokalne potrawy kuszą wyglądem i zapachem. Niestety często wiąże się to, ze spożywaniem zbyt dużej ilości kalorii niż potrzebuje nasz organizm. Konsekwencją tego jest ociężałość, zmęczenie i dodatkowe kilogramy po powrocie do domu. Co więc zrobić, żeby uniknąć tej sytuacji. Sprawdź, czy przestrzegasz tych 5 zasad:

  1. Jedź regularnie
  2. Jedź dużo warzyw i owoców
  3. Postaw na ruch
  4. Pamiętaj o nawodnieniu
  5. Postaw na regionalne dania i ciesz się wakacjami

Złoty środek

Brak kontroli nad dietą przekłada się nie tylko na gorszą sylwetkę, ale również złe samopoczucie. Z drugiej strony wyjazdy to idealny czas na poznanie nowych smaków i potraw. Nie odmawiaj sobie tej przyjemności, ale pamiętaj, żeby zachować w tym wszystkim rozsądek. W ten sposób wrócisz z nowymi, przepysznymi doświadczenia oraz z wypracowaną przed wyjazdem sylwetką.

Główne zasady  

Żeby nie wpaść w pętlę złego odżywiania, wystarczy poznać zasady zdrowej diety przed rozpoczęciem wakacji. Zasady te są niezmienne, niezależnie, czy jesteś na wakacjach, czy pracujesz w biurze.

Podstawą diety powinny być owoce i warzywa. Kolejnym filarem są produkty pełnoziarniste, które dostarczają węglowodanów złożonych, są więc doskonałym źródłem energii. Oprócz tego są źródłem witaminy B.

Jeżeli jesz mięso, postaw na to chude. W ten sposób dostarczysz do organizmu niezbędnego białka. W swojej diecie nie zapominaj o rybach, które są źródłem kwasu omega-3. Dobrym zamiennikiem ryb jest olej lniany, który w swoim składzie zawiera ponad 50% kwasów Omega 3.

Jedź regularnie

Szczególnie wyjazdy w bardzo ciepłe miejsca sprawiają, że jesz nieregularnie. Bardzo późne, długie, syte kolacje nie wpływają pozytywnie na Twój metabolizm. Postaraj się jeść regularne posiłki co 3-4 godziny. Nie zapominaj o śniadaniu! Ostatni posiłek postaraj się zjeść nawet 3 godziny przed pójściem spać. Twój organizm będzie mógł skupić się wtedy na regeneracji, nie na trawieniu późnej kolacji.

Jedź dużo warzyw i owoców

Postaraj się, aby w każdym posiłku występowały owoce lub warzywa. Będą one również świetną, niskokaloryczną przekąską. Zawierają w sobie witaminy, minerały czy antyoksydanty, które odpowiedzialne są za harmonię w ciele. Posiłki z nimi pozwolą Ci oczyścić organizm i przyspieszą przemianę materii. Najlepszymi warzywami odpowiedzialnymi właśnie za metabolizm są: truskawki, jagody, rzodkiewki, ogórek, arbuz czy jabłka. Jedzenie owoców zmniejsza występowanie ryzyka takich chorób jak: cukrzyca, otyłość, nadciśnienia, czy niektórych nowotworów.

Postaw na ruch

Nawet jeżeli podczas odpoczynku rezygnujesz ze swoich regularnych treningów na siłowni, nie zapominaj o ruchu. Zamiast przejazdu na plaże autem, postaw na spacer. Korzystaj z lokalnych atrakcji, może gra w siatkówkę, trekking albo nurkowanie w oceanie! Możliwości jest wiele. Wakacje mogą być czasem na odkrycie nowych aktywności fizycznych, które zamienią się w pasję.

Pamiętaj o nawodnieniu

Nie trzeba przypominać, jak ważna jest odpowiednia ilość spożywanej wody. Dorosły człowiek powinien pić około 2 litrów wody dziennie. Łatwo o tym zapomnieć, a jest to niezbędne, szczególnie w ciepłych krajach. Odwodnienie może skutkować: skrajnym pragnieniem, przyspieszeniem oddechu, gorączką, a nawet utratą przytomności. Dobrym sposobem jest posiadanie przy sobie zawsze pełnej butelki z wodą. Jeżeli masz problem z pamiętaniem o wodzie, możesz zainstalować specjalną aplikację na swoim telefonie, która będzie regularnie przypominać Ci o tej czynności.

Postaw na regionalne dania i ciesz się wakacjami

Regionalne dania w menu będą najlepszym wyborem, ponieważ są tworzone z lokalnych, najmniej przetworzonych składników. Jeżeli masz wybór postaw na dania lekkostrawne i zdrowsze zamienniki. Na przykład wybierz mięso grillowane, a nie smażone na głębokim tłuszczu. Postaw na sałatkę, zamiast frytek. Przy okazji wspierasz lokalne biznesy, a nie międzynarodowe korporacje jedząc wakacyjną pizzę w Pizza Hut.

Podsumowanie

W pogoni za idealną sylwetką nie zapomnij, że to czas na odpoczynek i radość wakacjami. Jedzenie ma tworzyć miłe wspomnienia, a nie dodatkowy stres. Kierując się podstawową wiedzą i naszymi 5 radami, na pewno uda Ci się nie popaść w skrajności i w pełni skorzystać z dobrodziejstw urlopu. Pamiętaj o zdrowym rozsądku i spokojnie wypoczywaj. Kilka dni nie wpłynie znacząco na Twój progres i plan treningowy.