Zagubiony bagaż – co zrobić?

Bagaż rejestrowany zapewnia komfort w pakowaniu się na wyjazdy i jest nieodłącznym elementem dłuższych podróży. Przed rozpoczęciem podróży powierzamy nad nim pieczę pracownikom lotniska, dlatego od tej chwili obsługa bagażu odbywa się całkowicie poza naszą kontrolą. Niestety zdarza się, że dochodzi wtedy do komplikacji i nasz bagaż zostaje zagubiony. Co powinniśmy zrobić w takiej sytuacji?

Kto ponosi odpowiedzialność za zagubiony bagaż?

Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za bagaż rejestrowany, który został mu przekazany do transportu: od chwili przekazania go pracownikom lotniska do odebrania walizek z taśmy transportowej na lotnisku docelowym. Odpowiedzialność ta może zostać wyłączona w następujących przypadkach:

  • nastąpiło uszkodzenie bagażu w wyniku jakości, wady lub wrodzonego defektu bagażu;
  • zagubienie rzeczy, gdy ich przewożenie w bagażu rejestrowanym nie jest zgodne z regulaminem;

W przypadku, gdy linia lotnicza zadeklaruje utratę Twojego bagażu – przysługuje Ci odszkodowanie i ma to też zastosowanie do sytuacji, w której minęło 21 dni od daty planowanego dostarczenia bagażu. Jakie kroki musisz podjąć, aby w przypadku takiej komplikacji uzyskać odszkodowanie?

Działaj już na lotnisku

Na taśmie bagażowej zabrakło Twojej walizki? Zanim podejmiesz działania zaradcze, nie opuszczaj strefy zamkniętej lotniska – to właśnie tam musisz podjąć pierwsze kroki w sprawie zagubionego bagażu. Koniecznie zgłoś ten fakt w biurze reklamacji bagażowych i wypełnij przekazany przez jego pracowników Property Irregularity Report (PIR) – Raport Niezgodności Bagażowej, który będzie stanowił podstawę do wszczęcia dalszej procedury reklamacyjnej. Nie zapomnij o zachowaniu naklejek bagażowych i swojej karty pokładowej!

Wszczęcie reklamacji

Reklamacja, którą kierujemy w przypadku takich komplikacji do linii lotniczej wymaga formy pisemnej i można ją wysłać za pośrednictwem poczty, e-mailem lub poprzez formularz na stronie internetowej przewoźnika. Ważne jest, aby znalazły się w niej następujące informacje:

  • szczegółowe informacje o locie – data i numer lotu, numer rezerwacji,
  • dane pasażera;
  • kopię PIR i kwitu bagażowego;
  • kwotę roszczenia wraz z uzasadnieniem – na tym etapie przydadzą się załączniki, które uzasadniają wysokość dochodzonego odszkodowania;
  • dane do przelewu.

Wysokość odszkodowania

Specjalne prawa ciągnienia (Special Drawning Rights) jest międzynarodową jednostką rozrachunkową, która jest pomocna przy ustalaniu wysokości rekompensaty. Maksymalna kwota odszkodowania wynosi 1288 SDR i jest to ok. 7.100 zł. W przypadku, gdy nie dysponujemy paragonami i fakturami za przewożone w zagubionym bagażu towary, niektórzy przewoźnicy oferują zwrot używając tej jednostki, przyjmując około 22 SDR/kg bagażu. W większości przypadków bardziej korzystną wysokość odszkodowania można uzyskać, gdy do reklamacji dołączymy paragony i inne dokumenty uzasadniające dochodzoną kwotę. Pamiętaj, że możesz również wezwać przewoźnika do zwrotu kosztów artykułów pierwszej potrzeby zakupionych po zagubieniu Twojego bagażu.

Uzyskaj pomoc profesjonalistów

Przewoźnik zgubił Twój bagaż, ale nie masz czasu i ochoty zajmować się dochodzeniem odszkodowania? Pamiętaj, że pierwsze kroki – na lotnisku – musisz podjąć samodzielnie. Całą późniejszą procedurę możesz zostawić profesjonalistom, co ma niewątpliwe zalety. Zdarza się, że linie lotnicze nie uznają swojego obowiązku do wypłaty odszkodowania, a jak już deklarują zapłatę – jest ona niższa niż kwota, która została przez pasażera udokumentowana. Dodatkowo zyskujesz czas i zwiększasz swoje szanse na skuteczne uzyskanie odszkodowania, a w przypadku opieszałego działania przewoźnika – procedura sądowa obędzie się dla Ciebie bez zbędnych nerwów. Wejdź na https://skysupport.pl/ i powierz swoją sprawę zespołowi profesjonalistów SkySupport, którzy dzięki bogatemu doświadczeniu wesprą Cię w przypadku komplikacji lotu.