Parowozownia Wolsztyn

Kolej dotarła do Wolsztyna w 1886 roku, kiedy powstała linia do Zbąszynia. Pod koniec XIX wieku i w pierwszych latach XX wieku powstały linie do Leszna, Grodziska i Sulechowa. Równolegle oczywiście budowano zaplecze: w 1895 zbudowano dworzec, w 1907 warsztaty parowozowe. Była to czterostanowiskowa hala, wieża wodna, kanał oczystkowy i zasiek węglowy oraz obrotnica zbudowana w 1912 roku. Parowozownia systematycznie była rozbudowywana, paradoksalnie najwięcej w 1940 roku, kiedy jej zadaniem było prowadzenie pociągów aż do granicy z Rosją Sowiecką.

Parowozownia Wolsztyn
Parowozownia Wolsztyn

Od 2016 roku parowozownia Wolsztyn funkcjonuje jako instytucja kultury. W parowozowni można oglądać stare parowozy, w tym „Piękną Helenę” Pm36-2, wagony i tabor specjalny oraz zaplecze techniczne i muzeum. Trzeba pamiętać, że jest to czynna parowozownia, więc można zobaczyć jak obsługuje się parowozy po przyjeździe z trasy i jak przygotowuje do kolejnej służby. Parowozownia prowadzi także przejazdy pociągami retro i organizuje parady parowozów.

Więcej na stronie parowozowniawolsztyn.pl

Parowóz
Parowozownia Wolsztyn – parowóz
Parowozownia Wolsztyn
Parowozownia Wolsztyn